Bloggen voor beginners

4.000 Euro krijgt blogster Negin Mirsalehi voor elke gesponsorde foto die ze op Instagram post. Wil je dit ook? Volg dan deze simpele stappen: Stap 1: Wees bloedmooi. Stap 2: Doe elke dag een andere, hippe outfit aan. Stap 3: Post er foto’s van op je Instagram account. En vergeet niet om eerst 2 maanden lang op de bank elke avond urenlang zoveel mogelijk mensen te volgen op fotosite Instagram, zodat men jou terugvolgt. Nadat Negin genoeg volgers had begon ze met haar eigen blog, precies het omgekeerde van wat de doorsnee blogger doet, maar een superslimme zet die voor een toestroom aan lezers zorgde en haar nu reisjes naar China en Milaan oplevert.

Ook Anne de Buck van LittleBlackBook zag een gat in de markt en recenseerde consequent, avond na avond, een nieuw restaurant in de hoofdstad totdat zowel haar blog, Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter, YouTube en Google+ genoeg bekendheid hadden en ze nu haar geld verdient met promotieacties voor Starbucks en CheapTickets en haar vakanties betaalde persreizen zijn geworden. Deze meiden zijn de Bill Gates van dit decennium, hebben gezien waar het grote geld te verdienen is en zijn daar met een goed uitgewerkt plan en hard werken voor gegaan.

Blogging

Waar Bill Gates is, is Steve Jobs niet ver te zoeken, en zo is daar Pewdiepie, een Zweedse videoblogger die videospelletjes recenseert, daar 3 a 4 miljoen per jaar mee binnenhaalt en de straat niet hoeft aan te raken vanwege alle tienermeisjes die zich voor zijn voeten hebben geworpen. Vijf kwellende minuten op Youtube later is mij duidelijk dat deze vloekende, slecht Engels sprekende maker van hyperactieve, bloed onder de nagels weghalende filmpjes een klantenbasis van 30 miljoen tieners heeft die blijkbaar nog niet genoeg impulsen krijgen uit het dagelijks leven. En volgers, dat is waar het om gaat in deze wereld.

Want als je volgers hebt, dan heb je invloed, en als je invloed hebt, dan kun je dingen verkopen. En dat balletje lijkt nu eindelijk te vallen bij bedrijven. Populaire bloggers en instagrammers zijn de natte droom van elke marketeer, want je weet precies hoeveel mensen het zien, wat voor mensen dat zijn en wat de reacties zijn. Nog beter, door sociale media tools als Klout en Traackr is zelfs te bepalen hoeveel invloed welke bloggers hebben over bepaalde onderwerpen en kun je heel specifiek een blogger inzetten om je product te promoten. Deze bloggers weten steeds beter wat ze waard zijn en er zijn inmiddels heuse bedrijfjes die promotie door middel van bloggers commercieel aanbieden. Wat het interessante dilemma opwerpt: ben je dan als blogger nog wel datgene waarvoor mensen je graag lezen: een onafhankelijke gever van advies over mode, gezondheid, voedsel of reizen?

Travel-Freelancing

Wat een blogger tegenwoordig moet doen om populair te worden is je op een specifieke niche richten (uitgaan in Rotterdam, sportieve vakanties) je daar als autoriteit in vestigen en daar zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan geven via elk sociaal media kanaal dat er bestaat. De aandacht van je publiek is vluchtig en de concurrentie is groot dus er is een constante stroom van nieuwe input en sociale interactie nodig. Het moderne equivalent van scratch my back I’ll scratch yours heet follow me I’ll follow you. Bij een blogger als GaryPepper of Negin wordt de werkelijkheid semi-continu omgezet in glanzende blogposts, gefilterde Instagramfoto’s en een vage tekstuele begeleiding. En het publiek vraagt immer meer, zodat de blogger als een moderne @Sisyphus haar sociale mediasteen telkens weer de berg op moet twitteren.

De reden dat de meeste mannen op Instagram zitten

Als blogger van gemiddeld 1 post per maand met genoeg tekst om iemand zeker voor 10 minuten aan mijn site te ketenen ben ik duidelijk niet heel commercieel bezig. Maar dat was ook niet mijn insteek toen ik in 2007 met mijn blog begon, ik vind het gewoon leuk om te schrijven over mijn observaties. Zoals de observatie dat ik met een blog dat 7 1/2 jaar oud is praktisch bejaard ben in de bloggerswereld. Tijdens de Utrechtste bloggersmeetup van afgelopen woensdag werd er vol verbazing gereageerd op mijn “senioriteit”. Ook bleek dat mijn totale gebrek aan focus op een specifiek blogthema en mijn tot heel recente afwezigheid van blogpromotie op Twitter de nodige bejaarde trekjes te hebben. Maar zou ik dat willen, mij specialiseren richting een niche met potentieel waar ik veel vanaf weet? (Zoals daar zijn: dropjes in al hun verschijningsvormen, melkvrije taarten bakken, medepassagiers observeren in de trein). Vooral bij de laatste is het lastig om begeleidend fotomateriaal te creëren.

images

Op de bloggersbijeenkomst liepen alle soorten bloggers door elkaar, maar toch was iedereen heel herkenbaar; de healthblogger lurkte aan een gezond kokoswatertje, de foodblogster proefde genoeglijk van de aanwezige hapjes, de fashionbloggers hadden een hip knotje en trendy ruime jas, de ontdek-Utrecht-organisatie zat te twitteren over de bijeenkomst en Marijeblogt liep iedereen te observeren. En aangezien ik observeren toch het best doe als ik niet naar mijn telefoon staar, gaat dat nooit wat worden met mijn blog.

Dit blog is tot stand gekomen naar aanleiding van de bloggerbijeenkomst georganiseerd door ExploreUtrecht en met dank aan de presentaties van Kirsten Jassies en Wouter Staal

12 thoughts on “Bloggen voor beginners

  1. Doe geen dingen die tegen je principes ingaan.
    Of doe ze wel, maar erken dan voor jezelf dat je dat doet, en waarom ook weer.

    Oja

  2. Simon Carmiggelt en Martin Bril waren “papieren” bloggers. Ze observeerden het dagelijkse leven en schreven erover, gewaardeerd door vele volgers. Gewoon blijven observeren en je niet vastpinnen op één onderwerp. Lijkt me zo saai!!!!!

    • Je hebt helemaal gelijk Mia. Nu moet ik nog leren kortere blogs te schrijven, voor de afwisseling en toegankelijkheid

  3. Hi Marije,

    wat heb je er een mooie en lekkere vlotte blog over geschreven. Het leest heerlijk weg.
    Groetjes en succes met je blog,
    Betty

    • Hee Betty! Dankjewel voor het mooie compliment. Ik kende je blog al van Google als ik recepten aan het zoeken was, maar ik heb er net genoeglijk doorheen gebladerd en je hebt er een trouwe bloglezer bij. Leuk opgezet en grappige en gevarieerde stukjes. Tot blogs!
      Marije

  4. En zo is het: we hoeven niet allemaal commercieel te gaan. Dicht bij jezelf blijven en schrijven over je passie(s) is top! Dan maar niet al teveel volgers maar wel plezier!

  5. Helemaal waar! Al zou het leuk zijn om af en toe in opdracht wat te schrijven.
    Jouw Badschuim.eu is ook lekker gevarieerd qua onderwerpen! En kleurrijk en sprankelend 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *