IJs voor ontbijt

Marijeblogt eet tegenwoordig ijs voor ontbijt. Romig, zoet, zelfgemaakt ijs. Met de paaseitjes en Koningsdagbiertjes net achter de kiezen is het natuurlijk oppassen met wat je allemaal naar binnen stopt, maar deze schijnbaar ongezonde gewoonte wordt mogelijk gemaakt door de drie prinsesjes: Yoghurt, Banaan en Blender.

IJs!

Trouwe bloglezers weten dat ik het voedseltechnisch gezien niet altijd even makkelijk heb, maar desondanks lukt het me regelmatig taarten en koekjes in mijn keuken te construeren die Marije-proof zijn. Helaas is er 1 soort eten dat ik tot nog toe niet heb kunnen namaken, en dat is roomijs.

Een tijdje geleden woonde ik in de VS, en een van de goede dingen aan een Amerikaans adres is dat je daar allerlei soorten voedsel kan vinden die geschikt zijn gemaakt voor mensen die geen melk eten. Of dat nou komt door de grote aantallen veganisten in dat land of door de Joodse minderheid die zich aan de kosherwetten moet houden weet ik niet, maar ik at met heel veel plezier veganistisch chocolate chip cookie dough ice cream.

Terug in de Oude Wereld lukt me dat helaas niet meer zo makkelijk. Soms kom je op een festival zoals de Parade nog wel eens melkvrij roomijs (contradictio in terminis) tegen maar verder ben ik gedoemd tot het consumeren van sorbetijs. Ook best lekker, maar – helaas niet hetzelfde….

Een tijdje geleden was ik echter 24 Kitchen aan het kijken en ene Donna Hay vertelde over haar zelfgemaakt banaanmangoyoghurtijs, waar geen ijsmachine aan te pas kwam. Een beetje prutsen met het recept later kan ik jullie met trots het resultaat presenteren dat gezond genoeg is om als ontbijt gegeten te worden. Voor 2 personen  (of lekker in je up) heb je nodig:

  • Een blender!
  • 2 bananen
  • 100 ml dikke geitenyoghurt of Griekse yoghurt of soyayoghurt

Als je van wat afwisseling houdt dan kan er uitgebreid geëxperimenteerd worden met smaken. Zo heb ik goede resultaten behaald met:

  • Vanillearoma
  • Kaneel
  • Licor 43
  • Kokos
  • Vlokken (stracciatella!)
  • Bevroren mango voor een nog gezonder resultaat
  • Aan het eind over het ijs verkruimelde bastognekoeken voor een ongezonder resultaat

Pel de bananen, peuter de draadjes eraf (anders wordt het ijs bitter) en snij ze in stukjes van ongeveer 2 cm. Stop dit minstens 8 uur of een nacht in de diepvries (mooi op tijd voor het ontbijt!).

Doe de yoghurt en bevroren bananenstukjes in een blender, eventueel met een extra smaakje erbij. Blend het geheel tot alle banaan niet meer herkenbaar is als banaan en je hebt heerlijk romig ijs. Stop het eventueel nog een uur of twee in de diepvries om extra stevig te laten worden. Je kunt het helaas niet al te lang weer invriezen want dan wordt het keihard (maar nog steeds lekker). Maar verplicht alles in 1 keer moeten opeten is ook niet vervelend.

9 thoughts on “IJs voor ontbijt

  1. Ziet er smakelijk uit! makkelijk te maken ook. Prachtig, dat jij zo ook kunt genieten van romig ijs zonder problemen te krijgen!

    • Superlekker! Zo min mogelijk yoghurt gebruiken voor een zo goed mogelijk resultaat, want soyayoghurt is erg dun. Ik weet niet of je er eerst hangop van kan maken?

  2. Sinds ik gevent heb met ijs bij Boschma in Steenwijk (ik was 17) ben ik geen liefhebber van ijs, maar… nu ik dit lees ga ik toch maar een blender aanschaffen.

  3. Leuk beschreven Marije, soepel verlopend verslag.
    Mag ik nog een suggestie geven?: Zelf eet ik wel eens yoghurt met geprakte banaan en vanillesuiker. Vind ik zeer lekker. Voor mij lijkt het alsof banaan en vanille voor elkaar geschapen zijn. Wie weet een idee?

    Oja

  4. I read a lot of interesting posts here. Probably you spend a lot of time writing, i know how to save you a lot of work, there is an online tool that creates unique, SEO friendly posts in seconds, just type in google – laranitas free
    content source

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *